Glöm inte konditionsträningen

Att negligera cardion är någonting som såväl soffliggare som inbitna muskelbyggare och styrkelyftare kan göra. Även om det finns andra träningsformer med en lägre intensitet som också kan förbättra din hälsa avsevärt, är det viktigt att inte tumma för mycket på konditionsträningen. Många träningsexperter hävdar att man bör utföra någon typ av aerobisk övning i cirka 30 minuter åt gången 5-6 dagar per vecka. Det kan till exempel röra sig om promenader i ett lite raskare tempo, jogging, löpning, simning eller cykling. Vissa läkare menar att bristen på motion dödar fler människor än rökning, diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar gör tillsammans. Samtidigt visar statistiken att allt fler svenskar inte får tillräckligt mycket motion på daglig basis.

Fysisk inaktivitet är den fjärde största dödsorsaken på det globala planet enligt Världshälsoorganisationen (WHO). Den fysiska inaktiviteten ökar också drastiskt i många länder världen över. Detta resulterar i stora folkhälsoproblem såsom:

  • Cirka 3,2 miljoner dödsfall per år på grund av fysisk aktivitet.
  • Över 670 000 förtida döder (bland människor under 60 års ålder).
  • Den fysiska inaktiviteten ligger bakom 27 procent av diabetesfallen och 30 procent av de ischemiska hjärtsjukdomarna, men orsakar också bröstcancer och tjocktarmscancer.

Kom igång med konditionsträningen

Vad kan man då göra för att öka sin fysiska aktivitet? Små åtgärder som att exempelvis ta trappan istället för hissen, eller att gå promenader med hunden två gånger om dagen kan öka den förväntade livslängden med ungefär ett halvår. Att ta cykeln istället för bilen eller bussen till jobbet, och kanske ta en promenad på lunchen, är andra sätt som du kan öka din fysiska aktivitet på. På många arbetsplatser finns olika åtgärder och aktiviteter som uppmuntrar till konditionsträning och fysisk aktivitet. Exempel på sådana är friskvårdsbidrag eller en friskvårdstimme, där personalen har möjlighet att ta ledigt en timme i veckan för att träna eller motionera.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *