Bäst yoga för fettförbränning

Att utöva yoga är inte bara ett utmärkt sätt att minska stressnivåerna i kroppen, utan har också visat sig kunna vara en effektiv träningsmetod för att gå ner i vikt. Ja, du läste rätt, yoga kan användas som en metod för att förbränna fett! Studier på området har visat att utövning av yoga sänker nivåerna av stresshormoner i kroppen och ökar insulinkänsligheten, vilket är en signal som kroppen får om att använda föda som bränsle snarare än att lagra det som fett. Vissa yogaposer är bättre än andra på att förbränna fett, vilket leder till tightare armar, ben, rumpa och mage. Dessa är några av de bästa yogaposerna för fettförbränning:

Plankan

Plankan är en yogaposition som tightar till axlar, armar, mage och rygg. Du börjar med att inta en armhävningsposition på tå med armarna raka, bakom axlarna. Kroppen ska vara i en rak linje från huvudet till hälarna. Vid utandning sänker du bröstet mot marken och böjer armbågarna, med armarna tätt intill kroppen och spänner magen. Stanna några sentimeter ovanför marken. Övningen kan göras lättare genom att du börjar på händer och knän och rör händerna framåt till kroppen är i linje från huvudet till knäna. Den kan också göras svårare genom att du lyfter ena benet bakåt, pausar och sedan sänker det igen och byter ben.

Stolen

Stolen går ut på att du står med fötterna ihop och tårna framåt, med armarna åt sidorna. Du andas in och sträcker armarna upp över huvudet med handflatorna inåt. När du andas ut ska du sitta i nästan 45 graders vinkel, med knäna bakom tårna och blicken framåt. Tänk på att spänna magen för att ge stöd åt ryggen. Denna yogaställning påminner en hel del om den övning som inom fitnessvärlden kallas jägarvila. Det som framför allt skiljer dessa åt är de armrörelser som ingår i stolen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *