Cykling och träning

Det finns många olika typer av träning som alla främjar hälsan på ett eller annat sätt. Flera av de träningsmetoder som finns att tillgå kan du läsa om här på sajten. Vi kommer börja med att titta på av vilka anledningar du borde lägga till styrketräning i ditt träningsprogram.

Alla träningsprogram borde innehålla styrketräning i någon form. Att bygga muskler är nämligen bara en av de många fördelar som styrketräningen ger dig. Du kanske redan känner till att kardiovaskulär träning är bra för hjärtat, att en annan typ av träning är bra för balansen, en tredje för att gå ner i vikt och så vidare.

Men om det fanns en träningsform som gav dig alla dessa fördelar, skulle du då inte vilja komma igång med den? Studier som har gjorts på området har visat att styrketräning kan ge dig alla dessa fördelar, och styrketräningen handlar om så mycket mer än bara kroppsbyggare som lyfter skrot på ett gym. Människor av alla åldrar kan gynnas av den och den är särskilt viktigt för personer med olika hälsoproblem såsom hjärtproblem och artros. Dessa är några av de sätt som styrketräning kan gynna dig på.

Styrketräning håller vikten borta

Styrketräning är inte bara ett utmärkt sätt att gå ner i vikt, utan denna träningsform hjälper dessutom till att hålla vikten borta för gott. En studie som nyligen publicerades visade att kvinnor som styrketränade tre gånger i veckan ökade det antal kalorier som de förbrände under en genomsnittlig dag, vilket hjälpte dem att bibehålla sin vikt.

Styrketräning skyddar skelettet och muskelmassan

Efter puberteten börjar du, oavsett om du är man eller kvinna, att förlora ungefär en procent av skelettet och muskelstyrkan per år. Ett av de mest effektiva sätten att förebygga detta och, till och med återställa en del av den förlorade skelett- och muskelmassan, är att börja styrketräna.

Styrketräning gör dig starkare och mer vältränad

Styrketräning kan ibland också kallas för motståndsträning eftersom den stärker och formar dina muskler genom att få dem att dra sig samman mot en motståndskraft. Det finns två olika typer av motståndsträning: isometrisk motståndsträning, där sammandragningarna av musklerna sker mot ett objekt som inte rör sig såsom ett golv vid armhävning, och isotonisk styrketräning, där sammandragningarna av musklerna sker genom rörelse som till exempel tyngdlyftning.

Båda dessa typer gör dig såväl starkare som får dig i bättre form. Det är viktigt att komma ihåg att dina muskler behöver tid för återhämtning efter styrketräningen, och du bör därför träna olika muskelgrupper på olika dagar för att alternera träningen. Det är också bra att värma upp före passet eftersom det minskar risken att du skadar dig.

Styrketräning ger dig bättre kontroll över kroppen

Styrketräning har många andra fördelar än de rent estetiska. Din koordination och balans kommer till exempel att förbättras genom styrketräningen, liksom din hållning. Du kommer dessutom få en ökad rörlighet och den förbättrade balansen minskar risken att du ramlar med upp till 40 procent. Detta är särskilt användbart för äldre människor som lätt kan skada sig om de faller.

Styrketräning håller dig frisk

Styrketräningen kommer göra att nivåerna av endorfiner i din kropp ökar. Endorfiner är en signalsubstans som produceras i hjärnan och gör att du känner dig lyckligare. Regelbunden styrketräning är också ett bra sätt att förebygga depression, att förbättra sömnkvaliteten och att förbättra livskvaliteten överlag.

Styrketräning gör att du förbränner fler kalorier

Du bränner kalorier under den tid du styrketränar, och kroppen fortsätter dessutom att förbränna kalorier även efter träningspasset. Det är nämligen så att fler kalorier används för att bibehålla muskelmassa än fett, vilket gör att din ämnesomsättning kan öka med hela 15 procent. Styrketräningen är därför ett utmärkt sätt att kickstarta en viktnedgång på.

Så här kommer du igång med styrketräning

Det är viktigt att du inte begränsar dig själv till att tro att styrketräning innebär att lyfta vikter, köpa dyra träningsredskap eller träningsmaskiner, eller att köpa ett gymkort. Du kan även styrketräna med hjälp av din kroppsvikt genom att göra armhävningar, knäböj och andra övningar utan vikter.

Om du har problem med hälsan, är det bra att du först frågar din läkare vilken typ av styrketräning som lämpar sig bäst för dina behov och förmågor. Du kan också ta fram ett skräddarsytt träningsprogram tillsammans med en personlig tränare eller annan expert på området. Det viktiga är att programmet är effektivt och säkert för just dig.

Det finns ingen anledning att inte se bättre ut, känna sig bättre och att leva ett långt och hälsosamt liv. Vänta inte längre, sätt igång och träna nu!